Abstract: The relations between church and state in Africa have been subject to various approaches that aimed to deconstruct and reconstruct these relations according to the certain point of views. These trend of studies had received a great push following the independence of many of African countries in 1960s. Many thinkers and philosophers have tended to study the relations between church and state in the post-independence Africa and emerging the new national governments to shed light on their experiments, especially following the then global phenomenon: Liberation Theology. Although Liberation Theology was originally invented in Latin America to address social inequality, poverty and several societal shortcomings, Africa has its own reflections regarding it. The most important critic to the African understanding of Liberation Theology was that it ignored the very realities of African societies and tended to ‘reform’ the established churches instead of adopting radical approach to address the problems that have been generated from the establishment of Church during the colonial and post-colonial eras. Since 1980s, many efforts have been done to formulate the theology of nation-building, or the theology of reconstruction and the theology of liberation in order to establish various theories and strategies to guide the future relation between state and church, in addition to interpret the vents of democratization and post-cold war era in Africa. This current has been led by various African thinkers and philosopher such as Charles Villa-Vicencio and Jesse Mugambi.
الملخص: خضع تناول علاقة الكنيسة بالدولة في إفريقيا لمقاربات عديدة، بهدف تفكيك هذه العلاقة، وإعادة تكوينها وفق الرؤى التي انطلق منها أصحابها. شهد هذا الاتجاه البحثي دفعة قوية بعد استقلال العديد من الدول الأفريقية في الستينيات. توجه العديد من المفكرين والفلاسفة لدراسة علاقات الكنيسة والدولة في أفريقيا ما بعد الاستقلال وظهور الحكومات الوطنية الجديدة لإلقاء الضوء على تجاربهم، خاصةً بعد الظاهرة العالمية آنذاك: لاهوت التحرير. على الرغم من أن لاهوت التحرير ابتُكر في الأصل في أمريكا اللاتينية لمواجهة عدم المساواة الاجتماعية والفقر والعديد من أوجه القصور المجتمعية، إلا أن لإفريقيا تأملاتها الخاصة بخصوصه. كان أهم انتقاد للمفهوم الأفريقي للاهوت التحرير هو أنه تجاهل الواقع الحقيقي للمجتمعات الأفريقية ومال إلى "إصلاح" الكنائس القائمة بدلاً من اتباع نهج جذري لمعالجة المشاكل التي نتجت عن تأسيس الكنيسة خلال الحقبة الاستعمارية وما بعد الاستعمار. منذ الثمانينيات، بُذلت جهود عديدة لصياغة لاهوت بناء الدولة، أو لاهوت إعادة الإعمار، ولاهوت التحرير من أجل وضع نظريات للتحرك المستقبلي للكنيسة والدولة الإفريقية وعلاقتهما معاً، بالإضافة إلى تفسير ظواهر التحول الديمقراطي وفترة ما بعد الحرب الباردة في أفريقيا. وقد قاد هذا التيار العديد من المفكرين والفلاسفة الأفريقيين مثل تشارلز فيلا-فيسينسيو وجيسي موغامبي.