Abstract: Many parts of sub-Saharan Africa have known Islam since the early Hijri centuries. Despite the violent and bloody resistance of Africans, colonialists - with their military, political, and economic superiority – managed, in a short period of time, to extend their control over the lands, thereby opening a new page for modern and contemporary African history. To achieve their ends which they failed to achieve with weapons, the colonists established schools in aim to attract sons of Africans to them, in order to form new elite that guaranteed them to earn the loyalty of their parents and the continuity of their culture in the colonies. In this study, the researcher examines those schools, and what it breeds from elites who assumed power after the departure of the colonists, through several axes, namely: What is meant by colonial schools and what is meant by elites; a historical view on the development of colonial schools; the general strategy of colonialism (education in the service of the colonizer); mechanisms of elites production through colonial schools; the legacy of cultural occupation and its effects on creating awareness among post-colonial generations; and proposed alternatives, with a conclusion and recommendations.
الملخص: عرفت أجزاء كثيرة من إفريقيا جنوب الصحراء الكبرى الإسلام منذ القرون الأولى الهجرية، وعلى الرغم من المقاومات العنيفة والدامية التي أبداها الأفارقة؛ استطاع المستعمرون– بتفوقهم العسكري والسياسي والاقتصادي- في فترةٍ وجيزة أن يُحكِموا سيطرتهم على الأراضي، ليفتحوا بذلك صفحةً جديدة من صفحات التاريخ الإفريقي الحديث، وكذلك المعاصر. ولتحقيق أغراضهم التي لن يتمكنوا من تحقيقها بالسلاح؛ أسّس المستعمرون مدارس يستقطبون إليها أبناء الأفارقة، ليكوّنوا منهم نخبة جديدة تضمن لهم كسب ولاء آبائهم، واستمرارية ثقافتهم في المستعمرات. وفي هذه الدراسة؛ يتناول الباحث تلك المدارس، وما خلّفته من النخب التي تسلّمت السلطة بعد جلاء المستعمرين، وذلك من خلال عدة محاور، وهي: المقصود بالمدارس الاستعمارية والمقصود بالنخب، ونظرة تاريخية حول تطور المدارس الاستعمارية، والاستراتيجية العامة للاستعمار (التعليم في خدمة المستعمر)، وآليات صناعة النخب من خلال المدارس الاستعمارية، وإرث الاحتلال الثقافي وتأثيراته في تكوين الوعي لدى أجيال ما بعد الاستعمار، والبدائل المقترحة، مع الخاتمة والتوصيات.