Abstract: The estrangement occurred between the early Christian missionaries and the African patriots, due to the reckless dealings of the missionaries with the patriots without understanding the nature of their local societies and cultures, in addition to the association of these missionaries with the agenda of the colonial countries. That estrangement withdrew even to those who converted to Christianity and joined the missionary churches, and this led them to choose the side of their local communities, and to split from their mother churches with a particular African Christianity, and the movement of African Independent Churches (AICs) was a product of that struggle. (AICs) found its desired goal in the concepts of the Pentecostal movement, which spread among the Christians of the world at that period. It formed Christianity with African beliefs, rituals and traditions. For several decades, AICs represented annoyance to the leaders of the global Christianization movement. After those decades of internal defeat of the missionaries' project, the Christianization movement with its global blocs, became aware of the African lesson. The issue of cultural identity and local rituals no longer constituted an obsession with it. Rather, it allowed, within the framework of "ecumenical" concepts, the acceptance of all African local rituals, including the sanctification of Ancestors souls, polygamy, concubines, even claiming prophecy and spirit mediums, African spirit mediums were called “prophets” filled with “grace” and “the Holy Spirit.” The emergence of the ecumenical movement - which calls for the unification of the Christian churches under the umbrella of belief in the lordship of Christ and the transcendence of doctrinal differences between those churches - spread in the world, especially among Protestants and Orthodox, and eventually led to the formation of the World Council of Churches (WCC), which assumed leadership of the global Christianization movement. Ecumenism also found acceptance among African Christians, and on its basis a large number of African churches gathered, including a large number of AICs, then an ecumenical association called the All-African Conference of Churches (AACC) was formed, and that association joined the global ecumenical movement represented by the World Council of Churches, so (AACC) became (WCC) representative in Africa. With this description, the journey of the independent African churches has completed its circle, to return to the fold of the global church, but after it contributed, with the global ecumenists, to bringing about a major change in Christian concepts, and contributed to making a loose framework that brings together believers in the divinity of Christ, whatever the degree of collision between Their beliefs, and the goal was to unify the global Christianization movement, in the face of the challenges before it, the first of which is the rapid spread of Islam, not only in Africa, but throughout the world.
الملخص: وقعت القطعية بين المبشرين المسيحيين الأوائل والوطنيين الأفارقة، بسبب تعامل المبشرين الأهوج مع الوطنيين دون فهمٍ لطبيعة مجتمعاتهم وثقافاتهم المحلية، بالإضافة إلى ارتباط أولئك المبشرين بأجندة الدول المستعمرة. وانسحبت تلك القطيعة حتى إلى أولئك الذين اعتنقوا المسيحية وانخرطوا في كنائس الإرساليات التبشيرية، فدفعهم ذلك إلى اختيار جانب مجتمعاتهم المحلية، والانشقاق عن كنائسهم الأم بمسيحية إفريقية خاصة، وكانت حركة الكنائس الإفريقية المستقلة (AICs) نتاجاً لذلك الصراع. وجدت (AICs) ضالتها في مفاهيم الحركة الخمسينية التي انتشرت وسط مسيحيي العالم في تلك الفترة، فشكلت مسيحية بعقائد وطقوس وتقاليد إفريقية، ومثلت (AICs) إزعاجاً على مدى عقود لقيادات حركة التنصير العالمي. وبعد تلك العقود من الهزيمة الداخلية لمشروع الإرساليات، وعت حركة التنصير بتكتلاتها العالمية، وعت الدرس الإفريقي، فلم تعد قضية الهوية الثقافية والطقوس المحلية تمثل هاجساً لها، بل سمحت في إطار المفاهيم "المسكونية" باستيعاب كل الطقوس المحلية الإفريقية، بما في ذلك تقديس أرواح الأسلاف، وتعدد الزوجات والمحظيات، بل حتى ادعاء النبوة والوساطة الروحية، وسُمي الوسطاء الروحيون الأفارقة "أنبياء" ممتلئين بـ "النعمة" و"الروح القدس". ظهور الحركة المسكونية التي تدعو إلى توحيد الكنائس المسيحية تحت مظلة الاعتقاد بربوبية المسيح، وتجاوز الاختلافات العقائدية بين تلك الكنائس، انتشرت في العالم بشكل خاص وسط البروتستانت والأرثوذكس، وأدت في نهاية المطاف إلى تكوين مجلس الكنائس العالمي (WCC)، الذي تولى قيادة حركة التنصير العالمي. كما وجدت المسكونية قبولاً وسط المسيحيين الأفارقة، فتجمع على أساسها عدد كبير من الكنائس الإفريقية، بما فيها عدد كبير من كنائس (AICs)، وتشكلت جمعية مسكونية حملت اسم مؤتمر كنائس عموم إفريقيا (AACC)، وانضمت تلك الجمعية للحركة المسكونية العالمية ممثلة في مجلس الكنائس العالمي، لتصبح ممثله في إفريقيا. وبعد عقد ونصف من تاريخ تأسيس (AACC)، أعادت (AICs) تجميع نفسها من جديد، وكونت لها منظمة إقليمية، بكيان مستقل، ولكنها حافظت على عضويتها داخل مجلس الكنائس العالمي ومنظمته الإقليمية في إفريقيا. بهذا الوصف تكون رحلة الكنائس الإفريقية المستقلة، قد أكملت دائرتها، لتعود إلى حظيرة الكنيسة العالمية، ولكن بعد أن أسهمت، مع المسكونيين العالميين، في إحداث تغيير كبير في المفاهيم المسيحية، وساهمت في صناعة إطار رخو يجمع المعتقدين بألوهية المسيح، مهما كانت درجة التصادم بين عقائدهم، والهدف هو توحيد حركة التنصير العالمي، في وجه التحديات الماثلة أمامها، وأولها سرعة انتشار الإسلام، ليس في إفريقيا فحسب، بل في كل العالم.