Abstract: A number of studies show that some tribes belonging to sub-Saharan Africa have known how to writing since the beginning of the Christian era. Taking this exceptional point into consideration, the dominant feature among the peoples of the region until the advent of European colonization at the turn of the 19th century gives the impression that the system of oral tradition has been governing all aspects of their cognitive production: history, poetry and literature, medicine, engineering, etc. Granted, Arab-Islamic culture has had an effective contribution to the first elaboration of the art of writing and authorship among a group of jurists belonging to actual ‘Sudan’ and ‘West Africa’ since the end of the 15th century. However, this initiative has not been able to establish and consolidate the tradition of writing and authoring books in the region. Instead, it has most probably contributed to fixing and preserving the practice of oral tradition in the absence of a real establishing of the crafts of authorship and codification. What is the nature of African oral history? Since when has its importance been recognized in the field of African history? How did the conflict between the system of oral history and the traditions of written and authored narratives crystallize? Though this phase ended up with the appreciation and consideration of the oral narrative, making it a central feature in the list of sources of African history since the beginning of the 20th century, these questions are certainly yet to be answered. Such are the main axes to be tackled in the present study.
الملخص: تظهر العديد من الدراسات أن بعض القبائل المنتمية إلى أفريقيا جنوب الصحراء عرفت الكتابة منذ بداية العصر المسيحي. ومع أخذ هذه النقطة الاستثنائية في الاعتبار، فإن السمة المهيمنة بين شعوب المنطقة حتى مجيء الاستعمار الأوروبي في نهاية القرن التاسع عشر توحي بأن تقليد "الرواية الشفوية" كان يحكم جميع جوانب إنتاجهم المعرفي: التاريخ والشعر والأدب والطب والهندسة وما إلى ذلك. بالتأكيد، كان للثقافة العربية الإسلامية مساهمة فعالة في صياغة فن الكتابة والتأليف لأول مرة بين مجموعة من الفقهاء ينتمون إلى "السودان" الحالي و"غرب أفريقيا" منذ نهاية القرن الخامس عشر. إلا أن هذه المبادرة لم تنجح في ترسيخ وتوطيد تقليد كتابة وتأليف الكتب في المنطقة. بل على العكس، ربما ساهمت في تثبيت والحفاظ على ممارسة التقليد الشفوي في ظل عدم ترسيخ حقيقي لحرفتي التأليف والتقنين. ما طبيعة "الرواية الشفوية"؟ متى تم الاعتراف بأهميته في مجال التاريخ الأفريقي؟ كيف تبلور الصراع بين تقليد "الرواية الشفوية" وتقاليد الروايات المكتوبة والمؤلفة؟ على الرغم من أن هذه المرحلة انتهت بتقدير "الرواية الشفوية" واعتبارها عنصرًا رئيسيًا في قائمة مصادر التاريخ الأفريقي منذ بداية القرن العشرين، إلا أن هذه الأسئلة لا تزال بحاجة إلى إجابة. وهذه هي المحاور الرئيسية التي سيتم تناولها في هذه الدراسة.