Abstract: Samir Amin was one of greatest African thinkers, theorists and economists who contributed heavily in fostering the African intellectual life throughout the period from late 1950s to his death in August 2018. Since his engagement in African affairs, Amin has succeeded obviously in establishing his own project aiming to integrating Africa and its issues in a larger and more complex realm: the South, or the periphery according to the theory of dependency. However, Amin's ambitious project routinely faced many critics even from within the proponents of many aspects of Amin ideas and theses. In addition to the classical criticism towards the dependency theory, the term of "delinking", which had been struck by Amin as an alternative strategy to liberate the third world's countries from the dependency dilemma, faced several revisions and critics that led to remarkable setbacks among its claimers, notably Andre Gunder Frank, by the beginning of the current millennium. But the main contributions of Samir Amin lay in his theses about imperialism, globalization, a developed and 'realistic' delinking strategy, and his approach to the social formations in the South, and notably in Africa. Amin, also, has paid a great attention to the issue of Afro-Arab 'Cooperation' since post October 1973 war, noting that his approach was oriented mainly to the economic aspects of this cooperation. While Amin was a brave defender of his own theses and approaches until his death, he used to revise and develop them according to his perceptions. He also was an active theorist and thinker who enriched the African intellectual life; and was, in fact, one of the few pillars of African thought in the second half of the 20th century and the first two decades of the 21th Century.
الملخص: فقدت إفريقيا مؤخراً المفكر المصري الكبير سمير أمين (1931م- أغسطس 2018م)، الذي برَزَ واحداً من أعمدة مفكريها المؤثرين في فكرها وثقافتها على امتداد عقودٍ منذ أواخر الخمسينيات، وقد كرّس سمير أمين مشروعه لخدمة قضية التنمية في إفريقيا المستقلة. ويُمكن تقسيم إسهامات «أمين» إجمالاً إلى أربعة عناوين رئيسة، وهي: نقد نظرية التنمية وتجاربها، وبنائه لنظرية التبعيّة؛ تقديم اقتراحٍ بديلٍ لتحليل النظام العالمي الذي يُطلق عليه «الرأسمالية القائمة حقيقة»؛ إعادة قراءة تاريخ التكوينات الاجتماعية، والتي تناول في جانبٍ كبيرٍ منها أقاليم إفريقيا وربطها بالعالم العربي؛ وأخيراً إعادة تفسير ما وصفها بالمجتمعات «ما بعد الرأسمالية». والملاحظة الأساسية في إسهام «أمين» كونه إسهاماً أصيلاً ومبتكراً لتطوير تحليلات التبعيّة لملائمة الأحوال الإفريقية، حيث قدّم خلاصات ومراجعات ومقاربات لقضايا التخلُّف الاقتصادي، وأزمة الدولة الإفريقية، وعلاقات إفريقيا الدولية وهشاشتها أمام التدُّخل الدولي، والتنمية البديلة، والتعاون الإفريقي، وتعاون (الجنوب- الجنوب). تعززت أفكار سمير أمين «اليسارية» بانضمامه للحزب الشُّيوعي الفرنسي، الذي خرج من عضويته لاحقاً، وتبنّى أفكار الزعيم الصيني ماوتسي تونج، أو ما عرفت بالماوية. ورأى سمير أمين- في مرحلةٍ مبكرةٍ من تطويره لنظرية التبعيّة theory dependency إفريقيّاً- أنّ دول إفريقيا السوداء تتّسم جميعها بأشكالٍ متطرفة من التخلُّف، عمّقتها آليات الاستعمار الجديد، حيث لم تتمكن الدول التابعة، بسبب دَورها التابع، من اتخاذ قرارات مستقلة بخصوص وتيرة واتجاه نمو اقتصاداتها القومية. وتنوّعت إسهامات أمين في الفِكر الإفريقي، حيث نشَرَ أكثر من 30 كتاباً، تركّز أغلبها في الظروف التاريخية والهيكلية التي قادت إلى تخلّف القارة الإفريقية. ولا يمكن مقارنة إسهامه إلا بجهود مفكرين أفارقة أنجزوا مشروعاً علميّاً ممتداً لعقود، مثل «علي المزروعي»، الذي تركّزت مقاربته في المسائل الثقافية، من منطلق (إفريقي- عربي)، وبرؤيةٍ توفيقية إلى حدٍّ كبير. بينما قامت رؤية «سمير أمين» على دمج إفريقيا في تصنيف «الجنوب» أو الأطراف، وربطها بهذا القطب المقابل للشمال، أو المركز المهيمن.